8 tips om beter te worden in Taekwon-do

Net als in het dagelijkse leven heb je in Taekwon-do ook wel eens een een tegenslag. Het vereist discipline om hiermee om te gaan en het is niet altijd even makkelijk om door te gaan als de moed je in de schoenen is gezakt. Toch kun je door middel van discipline jezelf regels opleggen, waardoor je jezelf niet toe staat om op te geven. Hier volgen een aantal van deze regels.

  1. Kom altijd opdagen in de les. Wees bereid om offers te brengen zodat je aanwezig kunt zijn.
    Waar het eigenlijk op neer komt is ‘maak tijd vrij’. We kennen allemaal het ‘tijd heb je niet, tijd maak je’ en in dit geval is het belangrijk dat je van je training een prioriteit maakt. Dit is de fundering van jouw vooruitgang. Geen smoesjes!
  2. Geef in de les altijd 100%, of het nu de warming-up of één van je minst favoriete oefeningen is.
    Ook hier bestaat een mooie uitspraak over: ‘The more you sweat in training, the less you bleed in battle’. Train je altijd hard, dan zul je op het moment dat het erop aan komt ook beter reageren. Omdat je de lat hierdoor altijd hoog legt, ben je meer gewend aan de druk. Je zult zelf merken dat de oefeningen niet makkelijker worden, maar dat jij beter wordt. heb je een blessure? Vraag dan aan je instructeur of je een aangepaste oefening kan doen, met dezelfde uitdaging.
  3. Probeer altijd de beste te zijn van jouw graduatie/niveau.
    Als je bijvoorbeeld een groene band draagt, probeer jezelf dan eens te vergelijken met andere leerlingen die groene band dragen. Vooral op wedstrijden kun je jezelf goed meten. Je geeft jezelf hierdoor een realistisch doel, omdat het niveau verschil vaak niet erg groot is. Het heeft namelijk geen nut om jezelf op dit moment al te vergelijken met een zwarte bander. Kom je een niveau hoger, dan ga je jezelf weer vergelijken met leerlingen van een vergelijkbaar niveau.
  4. Houd in gedachten dat jouw tegenstander (wie dat ook is) altijd twee keer zo hard traint als jij.
    Ook als je geen wedstrijden doet kan dit een interessante manier zijn om jezelf te motiveren. Gezonde competitie is leuk en dit kan ook met je trainingsmaatje zijn. Daag elkaar uit – worden jullie beide beter, dan brengen jullie elkaar naar een hoger niveau.
  5. Geef nooit op.
    Je hoeft niet altijd te winnen, maar opgeven bestaat niet. Als het niet de eerste keer lukt, dan probeer je het nog een keer. Gaat het dan weer mis, dan probeer je het nog een keer. Juist het blijven proberen is een vorm van niet opgeven. Je faalt pas als je het niet meer probeert.
  6. Leer van je fouten.
    Als je jezelf niet toestaat om fouten te maken, dan zul je nooit uit je comfort zone stappen. En juist dát is nodig om vooruitgang te boeken – ontdek eens iets nieuws. Maak je een fout? Zorg er dan voor dat je hier lering uit kunt trekken. Heb je niets geleerd van je fout? Denk dan nog eens goed na. Op deze manier hoeft een fout helemaal niet negatief te zijn.
  7. Train met de besten.
    Probeer tijdens de training met iemand te trainen die het jou moeilijk kan maken. Ook dit heeft weer te maken met uit je comfort zone stappen. Als jouw trainingsmaatje het jou moeilijk maakt, wordt jij gedwongen om jezelf te verbeteren. Dit zorgt er vaak voor dat je sneller anticipeert en de keuze maakt om jezelf aan te passen.
  8. Neem nooit de kortste weg.
    Als je instructeur jou een zware oefening geeft, wees dankbaar. Hij/zij weet dat je het kan, anders zou hij/zij het niet vragen. Het is een compliment, omdat jouw instructeur jou wil uitdagen. Het geeft aan dat je vooruitgang boekt, omdat een andere oefening wellicht te makkelijk zou zijn. Als je gaat ‘smokkelen’, dan doe je niet alleen het effect teniet, maar het getuigd ook niet van respect naar je instructeur toe.

Heb jij ook je eigen disciplinaire regel maar staat die hier niet boven? Wij horen ze graag!

Taekwon,

Marcel

Leuk
Leuk Geweldig Grappig Verblufd Verdrietig Boos